Tuesday 10 September 2013

(SHORTFILM) : CAPAL

Selipar capal bukan selipar biasa. cerita Capal bukan juga cerita biasa.

CAPAL -  (SHORTFILM)
pagi itu , subuh menyelinap diserata awan , memanggil dan menyeru semua ummat Islam yang beriman dan beramal soleh . Tunduk patuh pada Allah Maha Esa .Pagi itu , Asri bergegas selepas menunaikan solat fardhunya terus ke dapur untuk mengambil sarapannya walaupun sesuap nasi goreng buatan air tangan ibunya Rohana . Lantas dia mencapai botol airnya menjadi bekalan anak tekaknya ketika dahaga apabila di Sekolah . Asri tidak lagi memikirkan tentang makanan sesedap itu kerana telah lewat untuk ke Sekolahnya kerana hari ini adalah hari terpenting buatnya .

Pantas saja Asri menyarung kasut converse kesayangan nya itu dan terus berlari kesekolah .Lokasi antara rumahnya dan sekolah tidak lah terlalu jauh.hanya selang 2 barisan blog rumah appartmentnya sahaja . Jika dia menaiki basikal tidak sampai 2minit Asri sempat untuk menghadiri perhimpunan pagi .
Setiba sahaja dia disekolah , terus Asri beratur barisan kelasnya bersama rakan-rakanya yang lain. " woi ! Kenapa kau hari ini lambat sangat sampai ? Nasib baik sahaja kau tidak terlepas persembahan piano dari Rina sebentar saja lagi ." Asri terpaku kerana foucusnya di usik oleh sahabat baiknya Amar . " woi! Asri, kau dengar ke tak apa aku cakap ni . Wanita idaman kau tu dah nak mulakan pwrsembahannya.kang ada yang melepas " perli Amar sambil tersenyum sinis .Asri cuba buat muka selamba reaksi kerna tahan bengang ikoran dari perli pedas dari Amar . " ye aku dengar lah, eh ! Sapa cakap Rina tu  gadis idaman aku?" "Wahai sahabatku Amar , kalau betul pun dia gadis idaman aku, itu cuma angan2 dan mimpi yang tidak akan menjadi kenyataan. Yelah , orang macam aku ni mana layak dengan dia , aku tak kaya macam dia , rupa aku pun level-level bangla tepi jalan aja , gemuk lagi ." "Aku cuma minat dengan bakat dia aja.tidak lebih dari tu. "Petah Asri memaku balas terjahan dari sahabatnya Amar itu. " alah, kau tu rendah diri sangat lah pulak .Orang selalu cakap , jangan terlalu merendahkan diri sampai kepala jejak kebumi , nanti Allah tarik.nikmat yang kita ada sekarang tau?" Amar cuba memujuk Asri walapun dia sendiri tidak tahu mana datangnya dialog yang disebutkan tadi.  " Baik lah sahabatku ."


................................................................................................................................................................

" wah ! Rina. Hebat betul persembahan kau tadi . Tak aku sangka orang yang selalu buatkan kerja sekolah aku mempunyai bakat terpendam ." Rina hanya tersenyum dan tersipu malu apabila ditegur kawan rapatnya Linda ."jika tiada bakat sekalipun , jika kau berlatih dengan bersungguh-sungguh kau juga boleh buat  lebik daripada aku ."  Balas Rina . "Eh , Rina . Kau perasan tak mamat yang kau selalu cerita kat aku setiap hari .aku nampak mata dia terbeliak bila tengok persembahan kau. Seakan2 dia tidak percaya apa yang dia sedang saksikan ." Gelak besar Linda sambil bercerita . Rina cuma terdiam dan perasaannya bercampur baur  antara gembira dan kecewa . " Rina , kalau betul kau serius nak cuba pikat hati zakuan tu , aku janji , aku akan tolong dan bantu kau sampai dapat pikat hati si Zakuan tu." " betul ke ni Linda? Kau tak main-mainkan aku ke?" Balas Rina dengan reaksi tidak percaya akan kata-kata kawan rapatnya yang suka bergurau itu .tetapi dengan raut wajah Linda itu , bahawa dia tidak bergurau kali ini dan memaparkan wajah yang betul-betul ikhlas menolongnya. " tapi Linda , cara apa lagi kita nak gunakan sekarang ? " Linda terus tersenyum seperti semua aturan langkah nya sangat berkesan seperti  menjeeat Sang Singa menggunakan Sang Kambing. " KAU TENGOK JEK LAH !"

LINDA!!!!..


END PART 1  :3

...................................................................................................................................................................

No comments:

Post a Comment